Értékrend
A Magyar Templeton Program a világon egyedülálló, kísérleti tehetségazonosító és tehetséggazdagító programként azt tűzte ki célul, hogy megtalálja és 2016. márciusától egy éven át személyre szabott tehetséggondozó programban részesítse a beválogatott 314 Junior Templeton Fellow-t. A Fellow-k 10 és 29 év közötti, kivételes magyar kognitív tehetségek voltak, olyan fiatalok, akiknek a gondolkodási és megismerési képességei átütőek. A teljes programot magyar szakemberek dolgozták ki egy új módszertan mentén, melynek lényege, hogy a nemzeti tehetséghálózat bevonásával 20 ezer tehetséges jelentkezőből komplex, többkörös online beválogatási rendszer segítségével találja meg azokat a fiatal reménységeket, akiknek a kibontakozását személyre szabott programokkal támogatja. A program fontos célkitűzése volt, hogy a tehetségek személyes sikereinek elérése mellett abban is segítse őket, hogy a tevékenységük pozitív hatással legyen a szűkebb és a tágabb környezetükre, az emberiség sorsára.
A Magyar Templeton Program értékrendje
- Ilyen program korábban nem volt, így nem volt előzetesen bevált jó gyakorlat, amelyben kivételes tehetségekkel és ilyen nagy létszámban és ilyen széles életkori tartományban foglalkoztak volna, ezért a program szervezői, munkatársai és önkéntes résztvevői:
- folyamatosan megosztották egymással az információkat és tapasztalatokat,
- nyitottak voltak más szemléletmódra, a visszajelzésekre, és ezeket folyamatosan meg is beszélték egymással,
- szükség esetén rugalmasan finomították a módszereket, az eszközöket és a programot.
- Kivételes tehetségek álltak a program középpontjában, akik különleges, egyéni bánásmódot és figyelmet kívántak, ezért:
- a programban minden Fellow önkéntesen vett részt,
- a program a Fellow-k érdekeiket, igényeit szolgálta, hogy tehetségüket a leginkább kibontakoztathassák,
- magas színvonalú programokat kínáltunk a Fellow-k számára, hogy hasznosnak érezzék a közös munkát, de nem tettük mindegyiket kényszerű kötelezettséggé,
- segítettük a Fellow-k helyes önértékelésének kialakulását, hogy tisztában legyenek a képességeikkel, helyesen mérjék fel a határaikat és ahhoz mérten vállaljanak feladatokat,
- tudatosítottuk a Fellow-kban a képességeik felhasználásának társadalmi fontosságát, és segítettük őket abban, hogy tevékenységük hasznos és előre mutató legyen a szűkebb és a tágabb környezetük számára, és a Föld előtt álló óriási kérdések megoldásában,
- elsődleges célunk volt, hogy a Fellow-k jól érezzék magukat a programban, életüket később is formáló, meghatározó élményekkel gazdagodjanak.
- A program kiemelt jelentőségűnek tartotta a társadalmi és személyes felelősségvállalás és az együttműködés kérdését, az erre való érzékenyítést, ezért
- hangsúlyoztuk a közösségformálást és az egymásra való odafigyelést,
- feladatunk volt, hogy elősegítsük a Fellow-k közösségének alakulását és együttműködését,
- a Fellow-k teljes közössége és a kisebb csoportok is az egymásra való odafigyelés, az elfogadás és az őszinte, konstruktív, építő visszajelzések színhelyei voltak, amelyek modellként szolgátnak a tágabb társadalmi környezetben való viselkedésre.
- A program pozitív pszichológiai szemléleten alapult, azaz:
- elsősorban a fejlődésre, a kibontakozásra, ill. az azt gátló tényezők elhárítására helyezte a hangsúlyt,
- az örömteli tanulási tapasztalatokat, a személyes erősségek fejlődését és a pozitív, a kreativitásra, az alkotásra bátorító környezetet kívánta biztosítani,
- a személyekben és a csoportban rejlő energiákat mozgósította és a közös teljesítményt, az egymással való együttműködést erősítette.